WEKO3
アイテム
情報教育を創成学習の場にするためには? : 初年度情報教育における徳島大学生物系学科の課題
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2001395
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/20013950cffefec-cc97-4f77-9477-77be9474ee50
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
LID201110041007.pdf (897 KB)
|
|
Item type | 文献 / Documents(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-10-04 | |||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 情報教育を創成学習の場にするためには? : 初年度情報教育における徳島大学生物系学科の課題 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | ジョウホウ キョウイク オ ソウセイ ガクシュウ ノ バ ニスル タメ ニワ : ショネンド ジョウホウ キョウイク ニオケル トクシマ ダイガク セイブツケイ ガッカ ノ カダイ | |||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||||
タイトル別表記 | ||||||||||||||
その他のタイトル | How Information and Education could Develop for Innovation and Creativity? : A crucial issue in Information and Education for the first grade students of the departments for biological studies in Tokushima University | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
著者 |
大橋, 眞
× 大橋, 眞× 中恵, 真理子
× 桐山, 總
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 徳島大学・総合科学部自然システム学科、医学部栄養学科、同医学科、歯学部歯学科の初年度の 学生を対象に、生物学実験の科目のなかでエクセルを用いた初歩的な情報教育を実施した。生命科学に 関するエクセルのワークシート作成を創作することを最終目標とした。実習の最後に無記名のアンケー トを実施し、各学科の学生の学習姿勢や理解度、学習意欲などを比較した。その結果、栄養学科の学生 は高い学習意欲を示したのに対し、医学科では理解力は高いものの将来の必要性が見えない課題に対し ては消極的な姿勢が見られた。 |
|||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | We performed information and education for the first grade students of Department of Natural Sciences, School of Nutrition, School of Medicine and School of Dentistry of Tokushima University in the course of biological practice using Excel to create a novel worksheet useful for biological issue. We conduct an anonymous survey in the form of a questionnaire at the end of class in order to compare the motivation for learning or understanding between the students of four departments. Students of the School of nutrition was highly motivated to study, whereas students of the school of medicine showed a decreased motivation for learning because of the unclear usefulness even though they had an excellent understanding. |
|||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
bibliographic_information |
ja : 大学教育研究ジャーナル 巻 2, p. 36-44, 発行日 2005-03 |
|||||||||||||
収録物ID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 18811256 | |||||||||||||
収録物ID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA1199130X | |||||||||||||
item_1723180141928 | ||||||||||||||
識別子 | 153013 | |||||||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn |