ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学内刊行物
  2. 大学教育研究ジャーナル
  3. 5
  1. 資料タイプ別
  2. 紀要論文

共創型授業における社会人活用の展開

https://doi.org/10.15000/0002001423
https://doi.org/10.15000/0002001423
2385f273-169a-4295-a3a2-d103469377f3
名前 / ファイル ライセンス アクション
LID201110061002.pdf LID201110061002.pdf (1.33 MB)
Item type 文献 / Documents(1)
公開日 2011-10-06
アクセス権
アクセス権 open access
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
DOI
ID登録 10.15000/0002001423
ID登録タイプ JaLC
URL
識別子 https://doi.org/10.15000/0002001423
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
タイトル
タイトル 共創型授業における社会人活用の展開
タイトル
タイトル キョウソウガタ ジュギョウ ニオケル シャカイジン カツヨウ ノ テンカイ
タイトル別表記
その他のタイトル A trial engagement of men of ability as a teaching staff from the local community in the practical educational program for mutual creativity development
著者 大橋, 眞

× 大橋, 眞

WEKO 1022
徳島大学 教育研究者総覧 60460/profile-ja.html
e-Rad_Researcher 40128369

ja 大橋, 眞
ISNI

ja-Kana オオハシ, マコト

en Ohashi, Makoto

Search repository
齊藤, 隆仁

× 齊藤, 隆仁

WEKO 1045
徳島大学 教育研究者総覧 60488/profile-ja.html
e-Rad_Researcher 60201505

ja 齊藤, 隆仁
ISNI

ja-Kana サイトウ, タカヒト

en Saito, Takahito

Search repository
佐藤, 高則

× 佐藤, 高則

WEKO 1046
e-Rad_Researcher 30276026

ja 佐藤, 高則
ISNI

ja-Kana サトウ, タカノリ

en Satoh, Takanori

Search repository
中恵, 真理子

× 中恵, 真理子

ja 中恵, 真理子

ja-Kana ナカエ, マリコ

en Nakae, Mariko

Search repository
田村, 貞夫

× 田村, 貞夫

ja 田村, 貞夫

ja-Kana タムラ, サダオ

en Tamura, Sadao

Search repository
Mamaena Idu, Loise

× Mamaena Idu, Loise

en Mamaena Idu, Loise

Search repository
抄録
内容記述 徳島大学全学共通教育では、平成17 年度より地域の社会人を活用して体験を取り入れた共創型
授業を実施している。『身近な福祉を見て・知って考えてみる』では、障害者福祉だけでなく、教育改
革、生命倫理、太平洋戦争、日本国憲法など幅広い視野から福祉を考える授業を、社会人を加えた共創
型学習科目として実施した。通常の授業では、学生の側から意見を出し合うことには限界があるが、今
回の共創型学習科目は、学生の側から出た意見を中心に、社会人を交えて討論する形で展開することが
出来た。また、『「つたえること」と「ものづくり」―科学で遊ぼう―』、『「つたえること」と「ものづ
くり」―あいのメッセージ―』では、ものづくりを素材としたグループ学習を行い、必要に応じて社会
人を含めた討論を行う形式の授業を行った。その結果、様々な項目において教員とは違った視点からの
意見を学生から引き出す役割を社会人が担っていることがわかった。また、このような社会人活用の効
果が、専門的人材の不足する開発途上国の教育においても有効であることを検証する目的で、深刻なマ
ラリア流行地であるソロモン諸島国マライタ島の小学校において、現地の定年退職者などを活用した共
創型授業を行った。野外での体験学習を通じて、マラリア媒介蚊の生息を明記したリスクマップを作成
した。その結果、児童たちだけではなく、教員や社会人自身にも良い刺激となったという反応があり、
児童に対する教育だけでなく地域社会の衛生環境の向上に貢献できる新たな教育法であることが示さ
れた。
抄録
内容記述 For a new educational program in the General Education Course of the University of Tokushima, called
“Mutually Creative Development by Practical Lecture”, we recruited assistant teaching staff from the local
community from 2005. In the program “Experience, understand and put the welfare system of the community
into practice”, we studied various subjects such as “Disabled persons’ welfare”, “Reform of education”,
“Bioethics”, “The pacific war” and “Constitution of Japan”. In this class we made continuous efforts to have
bi-directional communications between students and teaching staffs. In the other class “Handicraft and social
communication-introduction to science” and “Handicraft and social communication-message of Ai”, we
focused on the making of handicrafts with group discussions. The assistant staff played important roles on the
group discussion as leaders of the group. Students got to know the assistant staff well, resulting in the active
discussions in the class. To apply this educational program to the developing countries, we tried a similar
program focused on “malaria” disease in the primary school class of Solomon Islands, one of the holoendemic
areas of this disease. In the course of a field study, a risk map was made to indicate the habitat distribution of
anopheline mosquitoes, the vector of malaria parasites. Not only school children but also school teachers and
assistant teaching staff were satisfied with the program. Thus, this new educational program was verified to
contribute toward developing the community health as well the health education for primary school children.
キーワード
主題 地域
キーワード
主題 社会人活用
キーワード
主題 共創型学習
書誌情報 ja : 大学教育研究ジャーナル

巻 5, p. 13-25, 発行日 2008-03
収録物ID
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 18811256
収録物ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1199130X
出版者
出版者 徳島大学
EID
識別子 211927
言語
言語 jpn
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-15 12:32:51.816668
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3