WEKO3
アイテム
特別支援教育における学習支援ボランティア学生と派遣校教師との連絡体制について : 特別支援コーディネータの立場から
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2001497
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2001497a3d5cc77-8c3b-44a5-930d-421286c28805
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
LID201110211004.pdf (3.89 MB)
|
|
Item type | 文献 / Documents(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-10-21 | |||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | article | |||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 特別支援教育における学習支援ボランティア学生と派遣校教師との連絡体制について : 特別支援コーディネータの立場から | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | トクベツ シエン キョウイク ニオケル ガクシュウ シエン ボランティア ガクセイ ト ハケンコウ キョウシ トノ レンラク タイセイ ニツイテ : トクベツ シエン コーディネータ ノ タチバ カラ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
タイトル別表記 | ||||||||||||
その他のタイトル | The contact system between learning support volunteers and the teachers of schools at special needs education : from the position of coordinator of special needs education | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
著者 |
山本, 真由美
× 山本, 真由美
WEKO
1199
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 徳島市,徳島県の特別支援教育への支援事業の一環として大学生を学習支援ボランティアとして小学校や中学校に派遣する事業を開始して6年目を迎えている。その中で,特に両者の連絡体制に課題があることが判明してきた。本調査では,ボランティア学生と派遣校とのパイプ役であることが多い特別支援教育コーディネータを対象として質問紙調査を実施し,ボランティア学生との連絡体制、支援体制についての問題点と解決方法について明らかにすることを目的とした。次の結果が得られた。ボランティア学生の指導を行っているコーディネータは約半数であった。ボランティア学生への指導はボラン ティア学生との話し合いが有効と考えているが,コーディネータの業務が多く,打ち合わせ時間が不足している。連絡記録表はその補助手段として有効である。 |
|||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | Six years have passed since we started the project to dispatch learning support volunteer students to elementary and middle schools as part of its assistance to special education in Tokushima Prefecture and Tokushima city. In this report we investigated the problem of the contact system between learning support volunteers and school teachers.The method was a questionnaire.The participants were special education coordinators. The results obtained were as follows: Half of them gave guidance to the students. They thought that a valid guidance to learning support volunteers students was having discussion with them,but meeting time fell short because of the many activities of special education coordinators.Tables to contact and record proved useful as supplementary means. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 特別支援教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学生ボランティア | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 特別支援教育コーディネータ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 連絡体制 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 連絡記録表 | |||||||||||
bibliographic_information |
ja : 大学教育研究ジャーナル 巻 8, p. 113-121, 発行日 2011-03 |
|||||||||||
収録物ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 18811256 | |||||||||||
収録物ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA1199130X | |||||||||||
item_1723180141928 | ||||||||||||
識別子 | 230258 | |||||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn |