ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学内刊行物
  2. The Journal of Nursing Investigation
  3. 12
  4. 1
  1. 資料タイプ別
  2. 学術雑誌論文

看護学生に対する訪問看護師の実習指導の現状と指導についての意識

https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2006323
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2006323
4e69aaa7-1f45-4cdc-8fb3-1bc5d3e3b806
名前 / ファイル ライセンス アクション
jni_12_1_36.pdf jni_12_1_36.pdf (553 KB)
Item type 文献 / Documents(1)
公開日 2019-05-16
アクセス権
アクセス権 open access
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
タイトル
タイトル 看護学生に対する訪問看護師の実習指導の現状と指導についての意識
タイトル別表記
その他のタイトル 訪問看護師の実習指導の現状と指導についての意識
タイトル別表記
その他のタイトル Visiting Nurses’ Awareness of the Current State of Clinical Practicum and Guidance
著者 松下, 恭子

× 松下, 恭子

WEKO 1613
徳島大学 教育研究者総覧 60203/profile-ja.html
e-Rad 10325293

ja 松下, 恭子
ISNI

ja-Kana マツシタ, ヤスコ

en Matsushita, Yasuko

Search repository
多田, 敏子

× 多田, 敏子

WEKO 1595
徳島大学 教育研究者総覧 60166/profile-ja.html
e-Rad 30127857

ja 多田, 敏子
ISNI

ja-Kana タダ, トシコ

en Tada, Toshiko

Search repository
岡久, 玲子

× 岡久, 玲子

WEKO 319
徳島大学 教育研究者総覧 174827/profile-ja.html
e-Rad 80515619

ja 岡久, 玲子
ISNI

ja-Kana オカヒサ, レイコ

en Okahisa, Reiko

Search repository
多田, 美由貴

× 多田, 美由貴

WEKO 619
徳島大学 教育研究者総覧 261396/profile-ja.html
e-Rad 50732004

ja 多田, 美由貴
ISNI

ja-Kana タダ, ミユキ

en Tada, Miyuki

Search repository
藤井, 智恵子

× 藤井, 智恵子

ja 藤井, 智恵子

ja-Kana フジイ, チエコ

en Fujii, Chieko

Search repository
抄録
内容記述 本研究は,訪問看護師への質問紙調査から,看護学生に対する訪問看護師の実習指導の現状と実習指導についての意識を知ることを目的に実施した.対象は,A県で在宅看護実習を受け入れている訪問看護ステーションの訪問看護師198名であった.質問は,実習指導の現状(20項目)と実習指導の意識(10項目)に,「当てはまる(5点)」から「全く当てはまらない(1点)」の5段階で回答を求めた.その結果,実習指導の現状では「学生の利用者や家族への理解が深まるように情報を提供している」「学生が連携について理解が深まるように助言している」「学生に指導するときは言葉や伝え方に配慮している」の3項目が4.40と高かった.実習指導についての意識では,「指導することを通して自分の成長につながる」「指導することで学びなおす機会となる」の2項目が4.17と高かった.また,実習指導の際に心がけていることや信念への自由記載から,【対象全体を捉えやすくする】【思いや基本を伝える】【対象の尊重と支援の方法を伝える】【共に学ぶ存在として学生をとらえる】の4カテゴリが抽出された.以上のことから,訪問看護師は学生に対して,マニュアルに頼らず,利用者や連携についての情報提供や助言をしており,個々に合わせた指導をしている現状がわかった.また,訪問看護師は学生が緊張しないように,言葉や伝え方に配慮をして学生に関わっていることが明らかになった.訪問看護師経験の長い者の方が,実習指導を,自分自身の学び直す機会や自分の成長につながる経験であると捉えており,実習指導についての意義を見いだしていると思われた.また,雇用形態によって,実習要項の確認や記録への助言,反省会への参加などに差があり,訪問看護師間における情報伝達や指導方法についての工夫が必要である.
抄録
内容記述 This research aimed to study clinical practicum provided by visiting nurses to nursing students and awareness of the practicum. The participants were 198 visiting nurses at visiting nurses’ stations in Prefecture A. They responded to questions on the actual state of clinical practicum (20items) and on their awareness of practicum (10items) by choosing one of the items of a 5-point Likert scale, where 5 was “Applicable” and1 “Not Applicable at All”. Regarding the actual state of practicum, three items received a high score of 4.40: “Providing information to enhance the students’ understanding of service-users and users’ families” ; “Helping the students improve their understanding of cooperation” : and “Being considerate of the ways of communication when giving guidance”. Regarding their awareness of practicum, two items received a high score of4.17 : “Giving guidance leads to my own growth” and “Giving guidance is an opportunity to relearn”. Further, four categories were extracted from their free descriptions : Easier to grasp the entirety of care targets ; Communicating thoughts and basics ; Teaching the way to respect and support care targets ; and Seeing the students as co-learners. The findings indicate that the visiting nurses tailored their guidance according to the students’ individuality, and did not rely on manuals in providing the students with advice and information about clients and cooperation. Furthermore, they were considerate of their words and ways of communication to avoid putting the students under pressure. In addition to grasping the the real significance of a practicum, those experienced visiting nurses tended to consider practicum as an opportunity to relearn, and improve themselves. There were differences between visiting nurses with regard to their employment statuses, their advice on checking and reporting of practicum requirements, and to their participation in evaluation meetings. Finally, the results of the present study underscore the need to improve the capacity of visiting nurses to communicate information and give guidance.
キーワード
主題 訪問看護師
キーワード
主題 看護学生
キーワード
主題 実習指導
キーワード
主題 visiting nurses
キーワード
主題 nursing students
キーワード
主題 clinical practicum guidance
書誌情報 en : The Journal of Nursing Investigation

巻 12, 号 1, p. 36-43, 発行日 2013-09-30
収録物ID
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13483722
収録物ID
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24342238
収録物ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11937122
出版者
出版者 徳島大学医学部
EID
識別子 272816
言語
言語 jpn
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-29 00:21:31.337639
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3