WEKO3
アイテム
Comparative Experiments on Simulated Tornado Experience via Virtual Reality and Augmented Reality
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2008237
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/200823746e3a2e6-5f27-4bcc-8d95-b7d9e174e991
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 文献 / Documents(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-09-30 | |||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||||||||
出版社版DOI | ||||||||||||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||||||||||
関連識別子 | https://doi.org/10.12937/ejsise.19.21 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
関連名称 | 10.12937/ejsise.19.21 | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Comparative Experiments on Simulated Tornado Experience via Virtual Reality and Augmented Reality | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
著者 |
光原, 弘幸
× 光原, 弘幸
WEKO
1212
× 獅々堀, 正幹
WEKO
108
|
|||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | In Japan, a tornado is an infrequent natural disaster; however, tremendous winds can cause considerable damage. To prepare for such events, simulated tornado experience (STE) considering tremendous wind as a major hazard and incorporating evacuation plans must be provided. However, introduction of a large wind generator in STE is difficult. We developed simple VR and AR systems (VR-STE and AR-STE) that render STE by realistically simulating tornadoes and conducted comparative experiments. We set research questions that aimed to clarify how VR- and AR-STEs differ from STE, which expresses tornadoes with audiovisual effects and real, tremendous wind generated by a large wind generator. The survey variables were fear, self-efficacy, and learning motivation to cope with a tornado. The experimental results revealed that audiovisual effects can retain learners’ fear of a tornado and influence learners’ self-efficacy and learning motivation. Furthermore, VR-STE is more suitable than AR-STE in terms of controlling fear and system operation. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | augmented reality | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | fear | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | learning motivation | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | self-efficacy | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | tornado | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | virtual reality | |||||||||||||||||
書誌情報 |
en : The Journal of Information and Systems in Education 巻 19, 号 1, p. 21-31, 発行日 2020-07-01 |
|||||||||||||||||
収録物ID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1348236X | |||||||||||||||||
収録物ID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 21863679 | |||||||||||||||||
収録物ID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA1182173X | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | Japanese Society for Information and Systems in Education | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
EID | ||||||||||||||||||
識別子 | 366900 | |||||||||||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | eng |