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歩道における自転車の双方向通行に着目したヒヤリハット分析 : タクシー搭載ドライブレコーダを用いた錯綜評価
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2010319
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2010319fd9ab748-5cd4-4c3e-b6b1-c050289c9f79
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
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Item type | 文献 / Documents(1) | |||||||||||||||||||||||||||||
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公開日 | 2023-11-08 | |||||||||||||||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||||||||||||||||||||
出版社版DOI | ||||||||||||||||||||||||||||||
関連識別子 | https://doi.org/10.14954/jste.4.1_A_23 | |||||||||||||||||||||||||||||
関連名称 | 10.14954/jste.4.1_A_23 | |||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | 歩道における自転車の双方向通行に着目したヒヤリハット分析 : タクシー搭載ドライブレコーダを用いた錯綜評価 | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル別表記 | ||||||||||||||||||||||||||||||
その他のタイトル | An Analysis of Near-miss Accidents related to Two-way Bicycle Traffic on Sidewalk : Conflict Evaluation Using Taxis’ Driving Recorder Data | |||||||||||||||||||||||||||||
著者 |
原田, 憲武
× 原田, 憲武
× 稲垣, 具志
× 小早川, 悟
× 山中, 英生
WEKO
26
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抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | わが国において慣習化している歩道上の自転車の双方向通行について,ドライバーにとって双方向から現れる自転車への注視不足が危険要因となる実態が指摘されている.本研究では,歩道上の双方向通行の危険度についてヒヤリハットの錯綜評価により明らかにすることを目的として,ドライブレコーダデータを用いて急減速発生に至るまでの挙動解析による考察を行った. まず,自転車の挙動に着目したマクロ分析では,自転車の詳細な通行位置による発生状況の違いのほか、通行方向によりヒヤリハット類型の特徴が異なる傾向がみられた.さらに,幹線道路同士の信号交差点で発生する左折時のヒヤリハットについて検討したところ,歩道を逆走して横断する自転車は順走に比べてより自車付近での錯綜が生じており危険度が高いこと等が明らかとなった. |
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抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | It's pointed out that drivers have to pay more attention for two-way traffic of bicycles on a sidewalk which many bicycles users pass through as customary in Japan. In this study, it is intended to identify the dangerousness of two-way traffic of bicycles on a sidewalk by analyzing near-miss accidents which were recorded a behavior on a driving recorder in case of heavy braking occurred. From the macro-analysis focusing on bicycle behavior, it is observed the difference of incidents condition based on passing positions of bicycle. It is also observed the difference of near-miss accidents type based on passing direction of bicycle. Furthermore, on an analysis of near-miss accidents on left turn vehicles at the signalized intersections of arterial streets, it is clear that a reversing bicycle on a sidewalk has a high risk because it conflicts with a vehicle more closely than the bicycle passing right way. |
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キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 自転車 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | ドライブレコーダ | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | ヒヤリハット | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 歩道通行 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 双方向通行 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | Bicycle | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | Driving Recorder | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | Near-miss | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | Riding on a Sidewalk | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | Two-way Traffic | |||||||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 交通工学論文集 en : JSTE Journal of Traffic Engineering 巻 4, 号 1, p. A_23-A_29, 発行日 2018-02-01 |
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収録物ID | ||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 21872929 | |||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 交通工学研究会 | |||||||||||||||||||||||||||||
備考 | ||||||||||||||||||||||||||||||
値 | 利用は著作権の範囲内に限られる。 | |||||||||||||||||||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||||||||||||||||||
権利情報 | © 2018 一般社団法人 交通工学研究会 | |||||||||||||||||||||||||||||
EID | ||||||||||||||||||||||||||||||
識別子 | 338163 | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn |