WEKO3
アイテム
交差点での自転車挙動からみた細街路における自転車走行指導帯の整備効果
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2010320
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2010320421da1b8-c7cd-464b-8883-9c2f148bea30
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
jste_4_3_A_34.pdf (656 KB)
|
|
Item type | 文献 / Documents(1) | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-11-08 | |||||||||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||||||||||||||
出版社版DOI | ||||||||||||||||||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||||||||||||||||
関連識別子 | https://doi.org/10.14954/jste.4.3_A_34 | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
関連名称 | 10.14954/jste.4.3_A_34 | |||||||||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
タイトル | 交差点での自転車挙動からみた細街路における自転車走行指導帯の整備効果 | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
タイトル別表記 | ||||||||||||||||||||||||
その他のタイトル | Analysis of Effects by Bicycle Lanes at Residential Streets from Viewpoints of Bicycle Behavior at Junctions | |||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
著者 |
山中, 英生
× 山中, 英生× 濱口, 啓輔
× 三国, 成子
× 小島, 拓郎
|
|||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||
内容記述 | 日本では交差点での自転車事故の割合が高く,他国にない交差部での自転車の双方向通行がその要因として着目されている.このため,自転車の左側通行を誘導する自転車専用通行帯や自転車走行指導帯の整備が進められている.本研究では,金沢市の細街路型自転車走行指導帯での安全性向上効果を確認するため,交差点における自転車の進入挙動に着目した.具体的には,5 箇所の交差点において走行指導帯整備前後のビデオをもとに,自転車の進入挙動,自動車速度の変化を分析するとともに,指導帯有無・交通事故発生状況の異なる 3 箇所の交差点で自転車の挙動について比較した.その結果,細街路における自転車通行指導帯整備による左側通行の遵守向上によって,危険とされる逆走方向から交差点に進入する自転車の割合が減少していることが明らかになった. | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||
内容記述 | The ratio of bicycles accidents at junctions in Japan is quite high. Both-way running of bicycles at junctions, which is unique system in the world, is focused on as a reason of this phenomenon. Bicycle lanes, which promote bicycles running on left side of the carriageway, have been introduced to solve this problem by realizing one-way bicycles running system. In this study, in order to confirm the effects on safety by bicycle lane system on residential streets in Kanazawa city, the approaching behavior of bicycles is focused on. Bicycles’ behavior and vehicles’ speed before and after the implementation of bicycle lanes at five junctions using video survey are analyzed, and bicycles’ behavior at three junctions with different accident records and condition of bicycle lanes is compared. As results, the ratio of wrong way approaching of bicycles is decreased by the implementation or existence of bicycle lane system which promotes keep left running of bicycles on the approach streets. | |||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | 自転車 | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | 交通安全 | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | 小交差点 | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | 挙動分析 | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | 金沢市 | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | Bicycles | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | traffic safety | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | small junctions | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | behavior analysis | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | Kanazawa city | |||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 交通工学論文集 en : JSTE Journal of Traffic Engineering 巻 4, 号 3, p. A_34-A_39, 発行日 2018-04-01 |
|||||||||||||||||||||||
収録物ID | ||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 21872929 | |||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||
出版者 | 交通工学研究会 | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
備考 | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
値 | 利用は著作権の範囲内に限られる。 | |||||||||||||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
権利情報 | © 2018 一般社団法人 交通工学研究会 | |||||||||||||||||||||||
EID | ||||||||||||||||||||||||
識別子 | 327010 | |||||||||||||||||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn |