WEKO3
アイテム
臨床実習後の演習科目における非対面授業の影響評価 : 学生の理解度ルーブリックを指標とした授業評価
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2010906
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2010906603aeb4f-4fea-4e88-a5d4-321efb634576
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 文献 / Documents(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-04-07 | |||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 臨床実習後の演習科目における非対面授業の影響評価 : 学生の理解度ルーブリックを指標とした授業評価 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル別表記 | ||||||||||||||||||
その他のタイトル | Evaluation of the Influence of Non-face-to-face Teaching in Case Study Exercise Module : Education Outcome Evaluation using a Rubric for Comprehension of Clinical Laboratory Data | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
著者 |
佐藤, 智恵美
× 佐藤, 智恵美× 土屋, 浩一郎
WEKO
1567
× 阿部, 真治
WEKO
468
|
|||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | 2020年,新型コロナウイルス感染症(COVID-19)拡大により,大学では対面授業に替わる新たな授業形態が必要となった。本学でも,臨床実習後に行う模擬症例演習科目で非対面授業を取り入れた。そこで本研究では,この非対面授業の教育成果を確認するため,従来の対面授業との比較を行った。臨床検査値に対する学生の理解度を指標とした考察の結果,非対面授業においても教育成果は得られていたものの,対面授業と比べると十分とは言えないことが示唆された。要因の一つとして,今回行った非対面授業はグループ討論を含まなかったため,学生間で知識や意見交換ができなかったことが考えられる。様々な授業形態が可能となった時代を迎え,今後も教育成果の評価とそれに基づく授業改善を継続して行い,それぞれの利点を活かした教育プログラムを開発していく必要がある。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | In 2020, the spread of the novel coronavirus (COVID-19) necessitated a new online teaching format to replace face-to-face university classes. We aimed to evaluate the educational outcomes of nonface-to-face classes in the case study exercise module conducted after clinical training at our university. We compared students who had non-face-to-face classes to those who previously had face-to-face classes. Comparisons using a rubric for students' comprehension of clinical laboratory data as an indicator revealed that a certain level of educational achievement was obtained by the non-face-to-face classes, but it was less than that of the group that attended face-to-face classes. We suggest one of the reasons for this is that students could not share knowledge and opinions with each other because the non-face-to-face classes did not include group discussions. As we enter an era in which various forms of classes have become possible, it is necessary to continue to evaluate educational outcomes and improve classes and develop educational programs that make the most of the advantages of each type of teaching. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 薬学教育 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 非対面授業 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 授業評価 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 臨床検査値 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | pharmacy education | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | non-face-to-face teaching | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | education outcome evaluation | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | clinical laboratory data | |||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 大学教育研究ジャーナル en : Journal of University Education Research 巻 20, p. 45-51, 発行日 2023-03-31 |
|||||||||||||||||
収録物ID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 24365122 | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 徳島大学 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
EID | ||||||||||||||||||
識別子 | 395928 | |||||||||||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn |