WEKO3
-
RootNode
アイテム
クリーンエネルギー車両普及促進に関するマルチエージェントシミュレーション
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2011312
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2011312a25040ae-904f-4a6d-94b2-a2d60527bd8b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 文献 / Documents(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-10-11 | |||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
出版社版DOI | ||||||||||||
関連識別子 | https://doi.org/10.3156/jsoft.28.846 | |||||||||||
関連名称 | 10.3156/jsoft.28.846 | |||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | クリーンエネルギー車両普及促進に関するマルチエージェントシミュレーション | |||||||||||
タイトル別表記 | ||||||||||||
その他のタイトル | Multi-Agent Simulation for Promoting Clean Energy Vehicle with Economical Measure | |||||||||||
著者 |
奥嶋, 政嗣
× 奥嶋, 政嗣
WEKO
352
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述 | マルチエージェントシミュレーションでは,社会的相互作用を容易に記述可能である.本研究では,経済的インセンティブ政策,航続可能距離延伸,充電インフラ整備およびクリーンエネルギー車両(CEV)の多様化によるCEVの普及促進効果を推計するために,マルチエージェントCEV普及シミュレーションを構築する.提案するマルチエージェントシミュレーションは,車種決定プロセス,排出量算定プロセスおよび相互作用プロセスで構成される.車種決定に関しては,世帯の異質性を考慮して社会的同調効果に影響される点をモデルで表現する.また,エージェント間の関係をスモールワールドネットワークモデルで表現する.このマルチエージェントCEV普及シミュレーションにより,世帯の異質性と社会的同調効果を考慮してCEVの普及と温室効果ガス排出状況の推移が観察可能となる. | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述 | Multi-agent simulation approach is suitable to describe the heterogeneity on social interaction. The choice of clean energy vehicle corresponding to the promoting policy related to economic incentive or innovation of vehicle is estimated with the multi-agent simulation. The proposed multi-agent simulation system consists of the vehicle choice model and the social interaction model. The vehicle choice is affected by social conformity effect in the model. The relation between agents like a social network of the real world is generated with a simple algorithm by small world network model. The time series changes of the number of the clean energy vehicle and the volume of greenhouse gas emission are estimated by proposed multi-agent simulation. | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | マルチエージェントシミュレーション | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 社会的同調効果 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | スモールワールドネットワーク | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | クリーンエネルギー車両 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 異質性 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | multi-agent simulation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | social conformity | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | small world network | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | clean energy vehicle | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | heterogeneity | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 知能と情報 en : Journal of Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics 巻 28, 号 5, p. 846-854, 発行日 2016-10-15 |
|||||||||||
収録物ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 13477986 | |||||||||||
収録物ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 18817203 | |||||||||||
収録物ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA1181479X | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 日本知能情報ファジィ学会 | |||||||||||
EID | ||||||||||||
識別子 | 323276 | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn |