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アイテム
「ものづくり」と大学初年次教養教育における創造力育成プログラム
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2001411
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/200141153c5abcd-5422-49cd-a068-0fb38bc79270
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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LID201110051005.pdf (1.08 MB)
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Item type | 文献 / Documents(1) | |||||||||||||||||
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公開日 | 2011-10-05 | |||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 「ものづくり」と大学初年次教養教育における創造力育成プログラム | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | モノズクリ ト ダイガク ショネンジ キョウヨウ キョウイク ニオケル ソウゾウリョク イクセイ プログラム | |||||||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||||||||
タイトル別表記 | ||||||||||||||||||
その他のタイトル | An employment of making handicrafts as an educational program for creativity development for first grade students in the course of liberal education of the University | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
著者 |
大橋, 眞
× 大橋, 眞× 斎藤, 隆仁× 佐藤, 高則× 中恵, 真理子
× 田村, 貞夫
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抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | 大学教育において、創造力の育成はきわめて重要な課題の一つである。とりわけ大学初年次の学 生に創造力の基礎をつけるための科目をカリキュラムの中に組み入れることが必要である。平成17 年 度より徳島大学全学共通教育において、創成学習科目を導入し、創造力の育成ためのプログラム開発を おこなっている。創成学習「つたえることとものづくり」では、「ものづくり」を通して、創造力の育 成を目指している。受講生の評価は高いが、モチベーションの持続と発展という課題もある。「ものづ くり」は、技術的な側面が取り上げられることが多いが、ここでは、「ものづくり」という素材が、教 養教育にどのように生かすことが出来るかという観点から、その可能性と方向性ついて考察した。 |
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言語 | ja | |||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | Education for the improvement of creativity is one of the most important issues in the course of undergraduate education in universities. In the University of Tokushima, subjects for creativity development were introduced for liberal education in 2005. We are now studying the program for the creativity development. One of the subjects for creativity development, “Handicraft and social communications” is aimed to develop creativity by enjoying handicrafts. Though the result of a questionnaire revealed that this subject is popular among students, the sustainability of the motivation is the issue for further development of this project. In this paper, we discussed on the usefulness of the establishment of handicraft class for the development of motivation for learning in the course of general education. |
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言語 | en | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 創造力 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 教養教育 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | ものづくり | |||||||||||||||||
bibliographic_information |
ja : 大学教育研究ジャーナル 巻 4, p. 1-14 |
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収録物ID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 18811256 | |||||||||||||||||
収録物ID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA1199130X | |||||||||||||||||
item_1723180141928 | ||||||||||||||||||
識別子 | 171993 | |||||||||||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn |