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アイテム
徳島県新人職員を対象とした防災研修の学習効果について
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/2008131
https://tokushima-u.repo.nii.ac.jp/records/20081314480aba7-db04-4ad7-80fa-f49050d0ae3b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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cell_29_1.pdf (1.19 MB)
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Item type | 文献 / Documents(1) | |||||||||||
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公開日 | 2020-09-08 | |||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 徳島県新人職員を対象とした防災研修の学習効果について | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル別表記 | ||||||||||||
その他のタイトル | Learning Effect of Disaster Prevention Training Targeting New Employee in Tokushima Prefecture Government | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
著者 |
井若, 和久
× 井若, 和久
× 松重, 摩耶× 上月, 康則× 山中, 英生 |
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抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究では,実際に著者の専門分野である防災まちづくりをテーマに依頼のあった徳島県新規採用職員研修の防災研修において,インストラクショナルデザイン(ID:Instructional Design)を援用して研修のプログラムを設計・実行した結果,どのような学習効果が得られたか明らかにすることを目的とする。具体的には,①『メーガーの3 つの質問』,『9 教授事象』,『4 段階評価モデル』の3 つのID を援用し,防災研修の目標,プログラムの内容,学習効果の評価方法を設計,実施した。②受講生の研修評価アンケート結果を基に,防災研修の目標の到達度や到達度に応じた学びの内容により,防災研修の学習効果を評価した。その結果,防災研修の目標である『徳島県の南海トラフ巨大地震対策を,①他人事ではなく自分事として,②県民目線・現場主義の視点に立ち,③県庁内および産官学民と協働して,進めることができる県職員になること』について,目標達成度を3 段階で評価した所,高群(70.2%)と中群(23.2%)を足して9 割を超えていた。さらに,受講生の目標達成度別の自由記述の内容を分析した結果,受講生の本防災研修の目標達成度が上がるにつれて,受講生に防災の基本である『本研修目標①:自分事』に加えて,『本研修目標②:県民目線・現場主義』および『本研修目標③:協働』の意識を向上させる学習効果があったことがわかった。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to clarify what learning effects were obtained as a result of designing and executing a training program with the aid of instructional design in disaster prevention training for new employee in Tokushima Prefecture Government. As a result, the goal of the disaster prevention training was to take measures against the Nankai Trough Giant Earthquake in Tokushima Prefecture, (1) as a personal affair rather than other personnel, (2) standing from the viewpoint of citizens of the prefecture and a hands-on policy and (3) become a prefectural official who can proceed in cooperation with the government and with industry, government, academia and citizens. The goal achievement was evaluated in three stages, and it was over 90% when the high group (70.2%) and the middle group (23.2%) were added. Furthermore, it was found that as the degree of the students' achievement of this disaster prevention training increased, there was a learning effect to raise the awareness of (2) and (3) in addition to the basics of disaster prevention (1). | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 防災学習 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 防災研修 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | インストラクショナルデザイン | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | アクティブ・ラーニング | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 県職員 | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 人と地域共創センター紀要 en : Journal of the Center for Community Engagement and Lifelong Learning 巻 29, p. 1-12, 発行日 2020-03-31 |
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収録物ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 24351822 | |||||||||||
収録物ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 24352195 | |||||||||||
収録物ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12890261 | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 徳島大学人と地域共創センター | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
EID | ||||||||||||
識別子 | 364980 | |||||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn |